پايان نامه و مقاله isi پايان نامه و مقاله isi .

پايان نامه و مقاله isi

ساختار پايان نامه

مشاوره رايگان انجام مقاله ISI،پذيرش سريع مقاله ISI،نگارش مقاله ISI،چاپ در كوتاه ترين زمان مقاله ISI،انجام صفر تا صد مقاله ISI

خلاصه آمار
مجموع نمايش‌ها
۸۲۱
مجموع بازديدكننده‌ها
۱۴۹
نمايش‌هاي امروز
۱۲
نمايش‌هاي ديروز
۱
مجموع مطالب
۱۲
مجموع نظرات
۰
حاضرين در سايت
۱
بايگاني

ساختار پايان نامه

 

ساختار پايان نامه

ويژگي هاي يك عنوان خوب براي پايان نامه:

عنوان خوب داراي اطلاعات ضروري است، كاملا مشخص و معين است، مختصر و موجز است، و قابل فهم مي باشد.
گستره عنوان پايان نامه بايد آنقدر محدود باشد كه تنها محتواي پايان نامه را شرح دهد، و در عين حال آنقدر تخصصي نباشد كه تنها متخصصين امر آن را بفهمند. عنوان بايد براي گروه هدف مخاطبين مناسب باشد.
حرف اول تمامي اسم هاي خاص در عنوان با حروف بزرگ نوشته ميشود.

چكيده پايان نامه

يك چكيده خوب در يك خط اهميت پايان نامه را توضيح مي دهد. سپس روش انجام پژوهش را به صورت مختصر بيان مي كند، و پس از آن نتايج اصلي حاصل از انجام پژوهش را ارائه ميدهد- نتايج ترجيحا به صورت عدد و رقم هستند و ميزان خطاي آنها نيز مشخص ميشود. جملات پاياني نيز درباره كاربرد نتايج حاصل از پژوهش بحث ميكنند. يك چكيده خوب داراي ويژگي هايي از قبيل موجز بودن، قابل خواندن، و استفاده از اعداد و ارقام مي باشد.
• طول چكيده بايد ۱ تا ۲ پاراگراف بوده، و حداكثر ۴۰۰ كلمه باشد.
• به طور كلي، در قسمت چكيده رفرنس داده نميشود.
• اطلاعات موجود در عنوان نبايد در چكيده تكرار شوند.
• متن چكيده بايد صريح و روشن باشد.
• در حد امكان از اعداد در جاهاي مناسب استفاده كنيد.
• پاسخ به سوالات زير بايد در چكيده وجود داشته باشند:
۱٫ در اين پژوهش به چه مساله اي پرداخته شده است؟
۲٫ ضرورت پرداختن به اين مساله چه بوده است، و پژوهش يعي در پاسخ دادن به چه سوالاتي داشته است؟
۳٫ روش انجام پژوهش چه بوده است؟
۴٫ نتايج حاصل از پژوهش چه بوده اند؟
۵٫ كاربرد نتايج حاصله چيست؟ بيان حداقل يك مورد از كاربردهاي نتايج حاصله ضروري است.

فهرست مطالب پايان نامه

در اين قسمت از پايان نامه بايد تمامي و زيرشاخه هاي هر يك به همراه شماره صفحات به ترتيب ذكر شوند تا خواننده براي پيدا كردن بخش مورد نظر خود دچار سردرگمي نشود.
• تمامي عنوان ها و زيرشاخه هاي هر يك را به همراه شماره صفحات آنها ليست كنيد.
• براي زيرشاخه عناوين در متن، تورفتگي را لحاظ كنيد (Indent).
مقدمه پايان نامه

شما نميتوانيد يك مقدمه خوب بنويسيد، مگر آنكه بدانيد باقي قسمت هاي پژوهش قرار است راجع به چه موضوعاتي بحث كنند. بنابراين بهتر است نگارش بخش ها و زيرشاخه هاي مقدمه را به بعد از اتمام نگارش ديگر قسمت هاي پايان نامه موكول كنيد.
حتما دقت كنيد كه مقدمه را با جمله اي آغاز كنيد كه مانند يك قلاب عمل كرده و آنقدر جذاب ميباشد كه خواننده را براي خواندن ادامه پايان نامه متقاعد ميكند. طبيعتا مساله علمي مهم و يا جذابي وجود دارد كه پايان نامه شما سعي در يافتن پاسخ براي آن دارد. بايد در ابتدا خوانندگان را جذب كنيد و كاري كنيد كه بخواهند تا انتهاي پايان نامه شما را بخوانند.
پاراگراف هاي بعدي در قسمت مقدمه بايد به تحقيقات قبلي در زمينه موضوع پژوهش اشاره كنند. اين اشاره بايد دربرگيرنده مطالعات افرادي باشد كه ايده اوليه اين موضوع را مطرح كرده اند، و همچنين دربرگيرنده جديدترين مطالعاتي باشد كه در اين زمينه انجام شده اند. در نهايت بايد توضيح داده شود كه چرا نياز است تا مطالعات بيشتري در اين زمينه انجام شود (البته ضرورت انجام مطالعه شما نيز در اين قسمت بيان ميشود).
چه چيزهاي ديگري نياز است تا در بخش هاي مختلف مقدمه آورده شوند؟
۱٫ بيان هدف از انجام پژوهش: اينكه چرا اين پژوهش انجام گرفته است. مواظب باشيد كه چكيده را در اين قسمت تكرار نكنيد.
۲٫ ارائه اطلاعات موجود از قبل در زمينه موضوع پژوهش تا اينكه خواننده قادر به درك كليات بحث و ضرورت يافتن پاسخ براي پرسش طرح شده در پايان نامه شما باشد.
۳٫ ارائه فهرست مناسب و كاملي از تحقيقات قبلي در موضوع پژوهش، به گونه اي كه خواننده قادر باشد با مراجعه به كتابخانه درك عميقي از چارچوب معنايي پژوهش و اهميت پرسش هاي مطرح شده در آن باشد.
۴٫ تمركز مقدمه بايد بر روي سوالات مطرح شده در پايان نامه باشد. تمامي مطالعات قبلي كه در اين قسمت به آنها اشاره ميشود بايد با اهداف نگارش پايان نامه مطابقت داشته باشند. مقدمه جايي نيست كه در آن راجع به هر آنچه كه به موضوع بحث مربوط است بنويسيد.
۵٫ محدوده و گستره پايان نامه رو مشخص كنيد. اشاره كنيد چه موضوعاتي را بررسي خواهيد كرد و چه موضوعاتي را بررسي نخواهيد كرد.
۶٫ يك نقشه راه يا فهرست مطالب را به كمك حروف و كلمات ترسيم كنيد تا خواننده در جريان آنچه در قسمت هاي بعدي خواهد ديد قرار بگيرد.
به ياد داشته باشيد كه پايان نامه شما يك مقاله مروري نيست. خوانندگان به دنبال كارهاي اورجينال هستند و توقع تجزيه تحليل و تفسير آنها را از شما دارند. بخش مقدمه را با استفاده از عناوين فرعي به قسمت هاي منطقي تقسيم كنيد.
روش تحقيق در پايان نامه

در قسمت روش تحقيق به موارد زير اشاره ميكنيم:
۱- اطلاعاتي كه خواننده را متقاعد ميكنند نتايج بدست آمده در پژوهش شما درست است.
۲- اطلاعات ضروري براي محققين ديگر به منظور تكرار آزمايشات و پژوهش شما.
۳- شرحي از مواد بكارگرفته شده در پژوهش، رويه ها، و نظريات مورد استفاده در پژوهش.
۴- شرح محاسبات، تكنيك ها، فرايندها، ابزارها و وسايل، و نحوه تنظيمات دستگاه ها و ابزارها.
۵- محدوديت هاي پژوهش، فرضيات، و دامنه روايي داده ها.
۶- شرح روش هاي تحليل، از جمله اشاره به تمامي نرم افزارهاي آماري مورد استفاده.
در قسمت روش تحقيق به اين سوالات بايد پاسخ داده شود:
۱- آيا محقق ديگري مي تواند مو به مو تحقيق شما را تكرار كند (به عنوان مثال، اطلاعات درباره تمامي پارامترهاي اختياري و قابل تنظيم براي تمام سنسورها و يا دستگاه هاي استفاده شده به منظور گردآوري داده ها ارائه شده اند)؟
۲- آيا محقق ديگري مي تواند به درستي به مكان هاي نمئنه گيري و سوابق و مدارك مستندسازي شده دسترسي پيدا كند و از آنها استفاده كند؟
۳- آيا به ميزان كافي اطلاعات درباره دستگاه ها و ابزارهاي مورد استفاده ارائه شده است تا محققين ديگر بتوانند از دستگاه هايي با كاركردهاي مشابه با اين دستگاه ها به منظور تكرار آزمايشات شما استفاده كنند؟
۴- چنانچه اطلاعات در حوزه اطلاعات عمومي قرار دارند، امكان دسترسي محققين ديگر به اين اطلاعات وجود دارد؟
۵- آيا اين امكان وجود دارد كه محقق ديگري از تحليل هاي آزمايشگاهي مورد استفاده در پژوهش شما كپي برداري كند؟
۶- آيا امكان تكرار تحليلي هاي آماري انجام شده توسط شما وجود دارد؟
۷- آيا محقق ديگري خواهد توانست به طور تقريبي از الگوريتم هاي كليدي هر يك از نرم افزارهاي كامپيوتري مورد استفاده در پژوهش شما نمونه برداري كند؟

منابع و مراجع مورد استفاده در اين قسمت بايد محدود به منابع داده ها و مراجعي جهت مراجعه و كسب اطلاعات بيشتر درباره رويه هاي انجام آزمايشات و پژوهش باشند.
در اين قسمت، درباره نتايج تحقيق چيزي ننويسيد!
در پايان، ساختار روش شناسي تحقيق را در شكل زير مي بينيد:

مواد مورد استفاده : شرح كلي ، مكان ، زمان
روش : مطالعه ميداني ، مطالعه تجربي

نتايج پايان نامه

در اين قسمت از پايان نامه، نتايج حاصل از انجام آزمايشات، و به طور كلي نتايج حاصل از آزمايش فرضيات تحقيق را بيان ميكنيم.
• نتايج تحقيق دربرگيرنده بيان مشاهدات به همان صورتي كه اتفاق افتاده اند هستند و در غالب آمار، جداول، و شكل ها ارائه مي شوند.
• بازه تغيير و تفسير اطلاعات را مشخص كنيد.
• نتايج رد كننده فرضيات پژوهش را مانند نتايج تاييد كننده فرضيات پژوهش بيان كنيد. نتايج را تفسير نكنيد- اين كار را براي قسمت بعدي- كه قسمت بحث است- نگه داريد.
• طوري مطالب و نتايج بدست آمده را بيان كنيد كه انگار در دادگاه اين كار را در حضور قاضي انجام مي دهيد. به قدري ئارد جزئيات شويد كه ديگران قادر باشند تفسير خودشان را داشته باشند و توضيحات را خودشان ارائه دهند.
• از واحدهاي SI در تمام طول پروژه خود استفاده كنيد (واحدهايي از قبيل متر، ثانيه، كيلوگرم، وات، و غيره).
• قسمت نتايج را با استفاده از عناوين فرعي به قسمت هاي منطقي كوچكتر تقسيم كنيد.
• نتايج كليدي بايد در قالب جملاتي واضح و روان در ابتداي پاراگراف بيان شوند. بهتر است اينگونه در ابتداي پاراگراف بيان شود كه X رابطه مثبت و معني داري با Y دارد (رگرسيون خطي p<0.01، r^2 = 0.79) و پس از آن با جملاتي كه اهميت كمتري دارند پاراگراف را ادامه دهيد. تنها ماهيت و ذات يافته هاي پژوهش را بيان كنيد و به خواننده نگوييد كه كدام يافته مهم و يا معني دار است.
نكته مهم: تفاوت ميان قسمت نتايج (Result) و قسمت بحث (Discussion)
مشاهدات و نتايج مشاهدات خود را از تفسير مشاهدات و نتايج مشاهدات جدا كنيد. نويسنده پايان نامه و يا مقاله مسئوليت دارد تا به وضوح براي خواننده مشخص كند كه كدام جملات مربوط به مشاهدات و نتايج پژوهش است و كدام جملات مربوط به تفسير و تحليل نتايج هستند. در بسياري از مواقع، تحقق اين امر به بهترين نحو ممكن از طريق جداسازي فيزيكي بخش مربوط به نتايج از بخش مربوط به تحليل نتايج امكانپذير مي باشد. راه جايگزين استفاده از عباراتي از قبيل “به نظر نگارنده …” است.

چگونه ميان نتايج و تحليل آنها تفاوت قائل شويم؟

۱- اين دو قسمت را با عنوانبندي مناسب از هم جدا كنيد.
۲- تحليل اطلاعات را در بالاي شكل ها و داده ها نياوريد.
۳- از عباراتي از قبيل “نگارنده اينگونه نتيجه گيري ميكند كه …”
۴- از كوتاه بودن قسمت يافته هاي پژوهش نگران نشويد.
چرا؟
۱- زيرا اين كار، خواندن و درك مطالب مندرج در پايان نامه شما را براي خواننده آسانتر ميكند و ديگر تغيير حالات ذهني براي او پيش نمي آيد.
۲- زيرا اين كار اطمينان حاصل ميكند كه كار شما با وجود تغيير در پارادايم ها ماندگار خواهد بود.
بحث در پايان نامه

اين قسمت را با چند جمله كه خلاصه اي از مهمترين نتايج پژوهش را بيان ميكنند شروع كنيد. قسمت بحث بايد به خودي خود يك مقاله كوتاه باشد كه به پرسش هاي زير پاسخ ميدهد:
۱- الگوهاي اساسي موجود در مشاهدات كدام هستند؟ (به تغييرات مكاني و زماني اشاره كنيد.)
۲- چه روابط، روندها، و تعميم هايي در ميان نتايج بدست آمده وجود دارند؟
۳- چه استثناعاتي در ميان اين الگوها و يا براي تعميم ها وجود دارند؟
۴- چه دلايلي (مكانيزم هايي) به صورت احتمالي در پس اين الگوها وجود دارند و بر اساس آنها چي چيزي پيش بيني ميشود؟
۵- آيا نتايج و تحليل شما از نتايج با ديگر نتايج و تحليل هاي بدست آمده توسط ديگر محققين هم خواني دارد، يا با آنها در تضاد است؟
۶- نتايج را بر اساس مطالب اشاره شده در قسمت مقدمه تحليلي كنيد. چه ارتباطي ميان ناتيج حاصل از پژوهش شما و سوال اساسي و ابتدايي مطرح شده در مقدمه وجود دارد؟
۷- نتايج بدست آمده از پژوهش شما مي تواند چه معناي ضمني اي براي ديگر پرسش هاي بي پاسخ در زمينه هاي ديگر داشته باشد؟
۸- چه چيزهايي هستند كه الان ميدانيم و يا مي فهميم كه قبل از انجام اين پژوهش نميدانستيم؟
۹- اهميت نتايج بدست آمده از پژوهش چيست و چرا اين نتايج مهم هستند؟

وجود چند فرضيه: معمولا بيش از يك تحليل براي يافته هاي پژوهش وجود دارد. دقت كنيد كه در قسمت بحث تمام اين راه هاي تحليل را ارائه كنيد و تنها تحليلي مورد علاقه خود را بيان نكنيد. اگر اين امكان وجود دارد كه تمامي تحليل ها را، به جز يكي، حذف كنيد، كه عالي است؛ ولي غالبا با ميزان داده هاي موجود اين كار شدني نيست. در اين صورت، بايد رفتاري عادلانه با تمام روش هاي تحليل نتايج داشته باشيد و سعي كنيد تا راه هايي كه ميتوان در تحقيقات بعدي رفت تا به نتايج با دقت بالاتر دست يافت را بيان كنيد.

شواهد و يا مسير منطقي رسيدن به هر يك از تحليل هاي خود از نتايج را بيان كنيد.

نياز است كه در اين بخش تعداد زيادي از منابع و مراجع از كارهاي مشابه قبلي وجود داشته باشد تا بتوان نتايج را تحليل كرد. با اين وجود، بخش بحث و تحليل نتايج به طور معمول بخش طولاني اي است. نگاه كنيد آيا مطلبي وجود دارد كه به دادن پاسخ به سوالات بالا كمكي نميكند؟ اگر چنين مطالبي وجود دارند، بايد حذف شوند. اين قسمت را نيز با استفاده از عناوين فرعي به قسمت هاي منطقي كوچكتر تقسيم كنيد.
نتيجه گيري در پايان نامه

در اين قسمت خلاصه اي از نتيجه كلي حاصل از انجام پژوهش را بيان ميكنيم. اين بخش عصاره پژوهش انجام شده است. در نگارش اين بخش به موارد زير توجه كنيد:
• بهترين و مهمترين جمله اي كه ميتوانيد درباره مشاهدات خود بيان كنيد چيست؟
• فرض كنيد اگر قرار باشد خواننده پژوهش خود را شش ماه بعد در جلسه اي ببينيد، دوست داريد خواننده كار شما چه چيزي از پژوهش شما را به ياد داشته باشد؟
• دوباره به مساله پژوهش اشاره كنيد و نتايجي را كه از انجام پژوهش به منظور پاسخ دادن به مساله پژوهش گرفته ايد بيان كنيد. راه هاي جديد ارائه شده در پژوهش، تحليل هاي جديد صورت گرفته، و ديدگاه هاي جديد شكل گرفته در نتيجه پژوهش را نيز ارائه دهيد.
• مفاهيم ضمني گسترده تر حاصل از انجام پژوهش را در اين قسمت بياوريد.
• قسمت نتيجه گيري نبايد تكرار كلمه به كلمه قسمت هاي قبلي، از جمله چكيده، مقدمه، يا بحث باشد.

پيشنهادات
در اين قسمت، محقق به بيان پيشنهاداتي به محققين ديگر جهت ادامه پژوهش در زمينه تحقيق خود ميدهد. اين پيشنهادات ميتوانند دربرگيرنده موضوعاتي از قبيل انجام دوباره آزمايشات با جامعه آماري متفاوت و يا بزرگتر، استفاده از روش هاي ديگر اندازه گيري و انجام آزمايش، بررسي موضوعاتي مشابه با كار انجام شده، بررسي جنبه هاي ديگر مساله پژوهش، و … باشد.

تقدير و تشكر

در اين قسمت ميتوانيد از تمامي افراد يا سازمان هايي كه شما را در نگارش پايان نامه كمك و ياري كرده اند تشكر و قدرداني كنيد. اين كمك ها ميتوانند از نظر فني (از جمله مواد و يا تجهيزات لازم)، از نظر فكري (راهنمايي و مشاوره)، و يا از نظر مالي باشند.
منابع و مراجع

در نگارش اين قسمت، موارد زير را به خاطر داشته باشيد:
• به هر آنچه از ايده گرفته، تا مفهوم، متن، داده، و غيره كه متعلق به خود شما نيستند در اين قسمت اشاره كنيد.
• اگر جمله اي مينويسيد، آن را با استفاده از داده هاي گردآوري شده و يا منبعي از ديگر محققين تقويت كنيد.
• تمامي منابع و مراجع اشاره شده در داخل متن بايد در انتهاي كار و در قسمت منابع و مراجع آورده شوند.
• براي منبع دهي در درون متن، از آثاري با يك نويسنده، به نام خانوادگي فرد اشاره كنيد و تاريخ انتشار اثر را داخل پرانتز قرار دهيد. توجه داشته باشيد كه رفرنس دهي درون متني دو حالت دارد. اين دو حالت را در غالب يك مثال توضيح ميدهيم:
• در مطالعه هريس (۲۰۱۲) شكل گيري حباب قطره در …… برسي شده است. اين مطالعه با استفاده از روش ….. انجام شد و نتايج حاصله نشان داد كه …..
• … رشد جمعيت يكي از بزرگترين نگراني هاي زيست محيطي است كه نسل هاي آينده را تهديد ميكند (جانسون، ۲۰۱۵).
• براي منبع دهي در درون متن، از آثاري با دو نويسنده، به نام خانوادگي هر دو فرد اشاره كنيد و تاريخ انتشار اثر را داخل پرانتز قرار دهيد. به مثال زير دقت كنيد:
o سيمپسون و هريسون (۱۹۹۴) در مطالعه خود به …..
o … رشد جمعيت يكي از بزرگترين نگراني هاي زيست محيطي است كه نسل هاي آينده را تهديد ميكند (جانسون و جيمز، ۲۰۱۵).
• براي منبع دهي در درون متن، از آثاري با تعداد بيشتر از دو نويسنده، به نام خانوادگي فرد اول اشاره كنيد و پس از آن از عبارت “و همكاران” استفاده كنيد. سپس تاريخ انتشار اثر را داخل پرانتز قرار دهيد. به مثال زير دقت كنيد:
o … رشد جمعيت يكي از بزرگترين نگراني هاي زيست محيطي است كه نسل هاي آينده را تهديد ميكند (جانسون و همكاران، ۲۰۱۵).
• از آوردن منابع در متن به صورت زيرنويس خودداري كنيد.
• تمامي منابع اشاره شده در متن را به ترتيب حروف الفبا در اين قسمت بياوريد.
ضميمه

اطلاعات اضافه اي كه امكان آوردنشان درون متن پايان نامه وجود ندارد در اين قسمت آورده ميشوند. در نگارش اين قسمت به موارد زير توجه كنيد:
• تمامي داده هاي پژوهش خود را در اين قسمت قرار دهيد.
• منابع، داده ها، و روش هايي را كه به راحتي در دسترس نيستد به منظور استفاده ديگر محققين از آنها در قسمت ضميمه قرار دهيد.
• جداول را در صورتي كه بيش از يك صفحه هستند در ضميمه پژوهش قرار دهيد.
• محاسبات بيش از يك صفحه را نيز در ضميمه پژوهش بياوريد.
• شما مي توانيد يك مقاله كليدي را كه در پايان نامه خود از آن استفاده كرده ايد در قسمت ضمايم قرار دهيد.
• اگر از تعداد زيادي منابع استفاده كرده ايد ولي به تمامي آنها در انتهاي كار اشاره نكرده ايد، مي توانيد در ضميمه به ليست منابع اضافه اشاره كنيد.
• ليست تجهيزات مورد استفاده جهت انجام آزمايشات و يا جزئيات فرايندهاي پيچيده در طول پژوهش نيز ميتواند در قسمت ضميمه بيان شود.
در نهايت توجه به اين نكته ضروري است كه جداول و شكل ها به همراه عناوينشان بايد در متن پايان نامه قرار داده شوند، و در قسمت ضميمه نيازي به آوردنشان نيست، مگر اينكه عكس يا جدولي بيشتر از يك صفحه باشد و يا آوردنش درون متن پايان نامه ضروري نباشد.

ج) اديت پايان نامه
لازم است كه پس از نگارش پايان نامه، آن را از دو منظر ساختار و محتوا ويرايش كرد.
در ويرايش محتوايي، بايد پايان نامه را چند بار خواند تا اشتباهات چاپي، املايي، و مشكلات موجود در جمله بندي متن را رفع كرد. استفاده از نرم افزارهايي كه ديكته لغات را بررسي ميكنند ميتواند موثر باشد ولي در نهايت اين خود شما هستيد كه بايد اين كار را انجام دهيد. پس از بررسي تمام پايان نامه خود از نظر ديكته و دستور زبان، آن را به افراد ديگري بدهيد تا بخوانند و درباره آن نظر بدهند.
در ويرايش محتوايي بايد پايان نامه را از نظر منطق ارائه، عدم وجود مطالب تكراري، ارتباط معنايي قسمت هاي مختلف، و در نهايت سبك نگارش مورد بررسي قرار داد.
اجتناب از ابهام

• از نوشتن جملات طولاني خود داري كنيد. به ياد داشته باشيد كه در متون علمي، جملات كوتاه هستند و به ساده ترين و قابل فهم ترين شكل ممكن نگارش ميشوند. هنر نگارش متون پيچيده، پرتكلف، و با پيچيدگي بالاي زباني خود را به اساتيد ادبيات خود نشان دهيد، نيازي نيست اين هنر شما به رخ محققين ديگر كشيده شود.
• در جملات خود از استفاده از عبارت هايي كه بيش از دو مفهوم متفاوت را بيان ميكنند خودداري كنيد. به عنوان مثال به جاي نوشتن جمله اي مانند «همه ميدانيم كه آب، اين مايع حيات كه وجودش براي زندگي انسانها ضروري است، در دماي صد درجه سانتي گراد كه دماي بالايي است به جوش مي آيد و در دماي صفر درجه سانتي گراد منجمد ميشود و باعث بروز پديده هاي بسياري در دنياي طبيعت ميشود كه علم به كشف آنها پرداخته است.» بنويسيم “همه ميدانيم كه آب مايعي حيات بخش است. اين ماده در دماي صد درجه سانتي گراد به جوش مي آيد و در دماي صفر درجه سانتيگراد منجمد مي شود. اين امر باعث بروز پديده هاي بسياري در طبيعت ميشود كه علم آنها را كشف كرده است.»
• از بكار بردن دو فعل منفي پشت سر هم پرهيز كنيد. به عنوان مثال نگوييد نميشود كه اين اتفاق نيفتد. بگوييد اين اتفاق مي افتد.
• تمامي جملات بايد لزوما فعل و فاعلشان مشخص باشد. همچنين مرجع ضميرهاي فاعلي و مفعولي نيز بايد دقيقا معلوم باشد.
• تا حد امكان از بكار بردن جملات مجهول خودداري كنيد.
• از وجود تطابق ميان اسم و فعل از نظر شخص و مفرد يا جمع بودن اطمينان حاصل كنيد.
• از بكار بردن سرواژه ها (Acronym) و عبارت هاي مخفف بدون اشاره به عبارات كامل خودداري كنيد. اولين باري كه به هر سرواژه يا عبارت مخفف در متن اشاره ميكنيد بايد حتما به صورت كامل آن را بنويسيد و در پرانتز عبارت مخفف آن را بنويسيد. از دفعه دوم به بعد ميتوانيد از سرواژه استفاده كنيد. به عنوان مثال: در بار اول: هواپيمايي ملي ايران (هما). بار دوم به بعد: هما
طول پايان نامه

هدف در نگارش پايان نامه ايجاز (كوتاهي متون) است و اطناب (طولاني گوئي) مد نظر نيست. هدف شما در نگارش بايد ارائه تمامي اطلاعات مورد نياز جهت تشريح و پشتيباني از نتايج و تفاسير حاصل از پژوهش در كوتاهترين ميزان ممكن از نظر نگارشي و تعداد صفحه باشد.
از تكرار مطالب غيرضروري و نامرتبط خودداري كنيد. توجه داشته باشيد كه درونمايه اصلي پايان نامه در قسمت مقدمه به منظور ايجاد انگيزه در خواننده و يا در بخش فرضيات پژوهش بيان ميشود. سپس اين درونمايه در پيكره پايان نامه گسترش پيدا كرده و در نهايت در قسمت بحث به آن اشاره ميشود (البته اشاره به درونمايه كار در چكيده و نتيجه گيري اجتناب ناپذير است).
در اينجا برخي پيشنهادات جهت كوتاهتر كردن پايان نامه ها را ارائه ميكنيم:
۱٫ از جداول براي نشان دادن داده هاي تكراري استفاده كنيد.
۲٫ در قسمت مروري بر ادبيات نظري، تنها به اندازه اي درباره تحقيقات گذشته مطالب ارائه كنيد كه خواننده به طور كلي در جريان موضوع تحقيق قرار گيرد، نيازي نيست به تمامي تحقيقاتي كه در طور تاريخ علم در اين زمينه انجام شده اند اشاره كنيد.
۳٫ عنوان شكل ها و جداول كوتاه ولي جامع باشند.
۴٫ نيازي نيست تك تك داده هاي ارائه شده در جداول يا شكل ها را در متن تكرار كنيد. تنها بيان نتيجه حاصل از جداول و يا شكل ها كافي است.
۵٫ نتايج گرفته شده بر اساس داده هاي غيرموجود را حذف كنيد.
۶٫ در قسمت بحث تنها تفاسيري از داده ها را ارائه دهيد كه مستقيما مرتبط با يافته هاي پژوهش هستند.
۷٫ به دقت صفت ها، قيدها، و عبارتهاي اضافه را بررسي و حذف كنيد.


برچسب: ، انواع پايان نامه و مقاله، روش تحقيق در پايان نامه، ساختار پايان نامه برتر، فهرست مطالب پايان نامه، پايان نامه و مقاله برتر،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ساعت: ۰۹:۵۶:۰۷ توسط:maryam موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :